1. helyi érték megnevezése: Emberpár szobor
2. Az értéktárba történő felvételt jóváhagyó bizottsági határozat száma: H.É. 7/2023
3. A helyi érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása: Épített környezet
4. A helyi érték fellelhetőségének helye: Fonyód, Kikötő (Fürdő utca), Mólótól keleti irányban. (GPS koordináta: 46°45'05"N 17°33'17"E)
5. A helyi érték bemutatása
Az Emberpár (máshol: Páros akt) szobor a fonyódi Balaton parton áll, a kikötőben a mólótól keleti irányban. Kiss István (1927-1998) szobrászművész alkotása, 1960-ban került Fonyódra.
„[…] a Fonyódon 1960-ban felállított »Emberpár« c. kompozíciója. A kikötőben, szemben Badacsony hegyével, a természet széles térségében elhelyezett szobor sikerével mérhetjük le monumentális plasztikájának erejét. A téma intim jellege nem engedte a mű heroikussá nagyítását, mégis uralkodó motívummá tudott válni a víz partján a kettős csoportozat. Mindez még fokozottabban érvényesülne, ha a szobor anyaga az eredeti elképzelésnek megfelelően bronzból volna - ezzel tömeghatása súlyosabb lenne - és nem alumíniumból, aminek szürkésen csillogó fénye egybeolvad a sima víztükörrel. […]” (Művészet, 1962/6. 39.)
„Kiss István »Páros akt« szobra a Balaton fonyódi partját díszíti, a kikötőben. Az egészséges, izmos (sportos) megjelenésű emberpár világunk minden prüdéria nélküli, egyenrangú, harmonikus férfi-nő kapcsolatáról vall. A tiszta - minden transzcendenciától mentes - humanizált embereszmény sugárzik belőle. A közvetlen hétköznapi értelmezés - fürödni induló emberek - a jelentés jegyeik rétegenként »benne van« a szoborban, de ezen túl is emelkedik természetesen a mű: többről, az emberi kapcsolatokról is beszél.” (Útközben, 1975./1-2. 60.)
„[…] Az 1960-ban a fonyódi mólónál a korszak a magyar szobrászat körében rövid ideig még használatban lévő anyagából, alumíniumból felállított kétalakos plasztika eredetileg a vízhez jóval közelebb helyezkedett el, a korabeli képek azt mutatják, hogy a szinte a piedesztált mosó víz és a fonyódi kikötő azóta jócskán átalakított vonalai jóformán szabályosan geometrikus környezetet és hátteret adtak a két figurának ebből a nézetből. De a szobornak elölnézete is van, nem is akármilyen. Az Emberpár programja a lehető legegyszerűbb és legsallangmentesebb tézis: két fiatal, meztelen ember egymás kezét érintve, az összekulcsolás pillanata előtt a víz felé néz, a balra álló férfi figura kezéből afféle szemellenzőt formálva a Balatont kémleli, a nő megadóan leejti bal karját. Semmi rejtekezés, semmi takargatás, éppenséggel a korszakban furcsa, rendkívüli nyíltság. A szobor architekturális titka is egyszerű: a két életnagyságú alak közül a férfi húsz centiméterrel magasabb henger alakú talapzaton áll, ami által kinyújtott kezük erőfeszítés nélkül összeér, és emiatt nem is érzékelünk nagyságrendi, és ami furcsább, szintbeli eltérést sem a két ábrázolt figura között. Csak amikor már jobban figyelünk, akkor tűnik ez fel; odáig minden zökkenőmentesen harmonikus és magától értetődő. […] (Csuhai István írása a honlapján, csuhai.com)
A szobor több helyen is volt már a kikötő területén.
Irodalom: Részletes leírás a szoborról sok képpel: https://csuhai.com/2014/01/27/paros-kint-enyhithet/